Vítejte na chatu, můžete začít psát...
Kód: 0362240Související produkty
Detailní popis produktu
Úvod
Andrea Lásková
Těší nás, že držíte v rukou knihu, která se věnuje chatové komunikaci s klientem. Tímto způsobem práce se zabýváme od roku 2013 a snažíme se zde zachytit jak naše praktické zkušenosti, tak zasadit tento distanční způsob práce do teoretického rámce. V České republice v současné době existuje několik metodických příruček na toto téma, monografie tohoto typu, rozsahu a záběru je však prvotinou.
Knihu adresujeme různým pomáhajícím pracovníkům - současným i budoucím psychologům, sociálním pracovníkům, pracovníkům v sociálních službách, učitelům, psychoterapeutům a dalším. Domníváme se totiž, že je chat dobrým a využitelným nástrojem poradenství, krizové intervence a může sloužit jako možný doplněk terapeutické práce. Naše zkušenosti se formovaly především v internetové poradně, která se orientuje zejména na krizovou intervenci v oblasti linky důvěry, současně však některé z nás využívají chat i v psychoterapeutické a poradenské praxi. Neaspirujeme na to, že předkládané informace jsou univerzálně platné a jediné správné, spíše si myslíme, že mohou sloužit jako inspirace i pro jiné formy nakládání s chatovým kontaktem v praxi pomáhajících profesí.
V knize najdete mimo jiné historii chatového poradenství u nás i v zahraničí, vymezení specifik tohoto typu kontaktu i důvody, proč je chat pro klienty přitažlivou formou komunikace. Dále představujeme strukturu chatového kontaktu a jeho jednotlivé fáze. V další části vymezujeme typologii kontaktů, se kterou se může pracovník setkat. Čtenáře seznamujeme s etickými aspekty, které se chatu dotýkají a nabízíme mu reflexi náročnějších situací, které se pojí s etickými dilematy a problémy včetně oznamovací a překažovací povinnosti. Následují metodická doporučení včetně technického nastavení, personálních požadavků, specifik při používání psaného jazyka apod. Pozornost věnujeme i komunikaci s klienty, kteří přichází s tématy sebevražd, sebepoškozování, paniky, dále prezentujeme možnosti práce s agresivními, manipulativními projevy klienta a také téma navázání na službu. Závěr knihy je určen péči o pracovníka a jeho rozvoji včetně uchopení vlastního stylu.
Text provází praktické ukázky, které vycházejí z naší zkušenosti chatových poradkyň a krizových interventek. Uváděné příklady však nejsou reálné, neboť je pro nás velmi podstatné, aby byla zachována anonymita a důvěrnost kontaktů, se kterými jsme pracovaly. Případná podobnost modelových ukázek je tedy pouze náhodná.
Kniha vznikla v třeskuté době. V průběhu psaní jsme byly svědkyněmi coronavirové pandemie a i ve chvíli, kdy je naše práce u konce, tato epidemie trvá. Výrazně narostly mimo jiné i potíže lidí v duševní oblasti, což jsme zažívaly doslova v přímém přenosu. O to více si uvědomujeme, jak distanční kontakt prostřednictvím chatu nabyl na významu. Svědčí o tom velký zájem klientů kontaktovat poradny a pracovníky právě tímto způsobem.
Jsme rády, že kniha spatří světlo světa v období, kdy se již nediskutuje o tom, zda chatový kontakt je plnohodnotným způsobem práce s klientem a ne jen neformálním povídáním si. Naštěstí již neexistuje dilema, zda s klienty tímto způsobem pracovat. Nyní je třeba klást si spíše otázku, jak postupovat kvalitně? Naši klienti, a jejich reakce ukazují, že jde o účinný způsob kontaktu, který může velmi efektivně pomáhat.
Se vším respektem k dynamickému vývoji v této oblasti doufáme, že i naše kniha může být v mnohém pro čtenáře nápomocná.
Doplňkové parametry
Kategorie: | Právo, politologie, sociologie |
---|---|
Hmotnost: | 0.48 kg |
Autor: | Bohuslava Horská; Šárka Kohoutková; Lucie Kudrnová Vosečková |
Datum vydání: | 11/2021 |
Jazyk: | CZE |
Značka: | Asociace poskytovatelů sociálních služeb |
Vazba: | Brožovaná bez přebalu lesklá |
ISBN: | 978-80-88361-18-3 |
Počet stran: | 228 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.